AOZ Blog

Dat is verleidelijk!?!

 

Zeer gewaardeerde mensen in de zakelijke jungle. Er zijn tal van onderzoeken en literatuur die aantonen dat de aantrekkelijkheid van een persoon een rol speelt in besluitvorming binnen organisaties.

Een veel geciteerde studie op dit gebied is het onderzoek van Daniel Hamermesh en Jeff Biddle uit 1994, met de titel: "Beauty and the Labor Market." Dit onderzoek richt zich op het verband tussen uiterlijke aantrekkelijkheid en arbeidsmarktresultaten, waarbij het aantoont dat aantrekkelijke mensen vaak hogere lonen verdienen en meer kans hebben om aangenomen te worden voor banen. Ander relevant werk is van Robert H. Frank en Philip J. Cook, in hun boek "The Winner-Take-All Society" (1995). Zij bespreken hoe aantrekkelijkheid een rol speelt in het proces van sociale beloning en hoe dit van invloed kan zijn op de besluitvorming binnen organisaties.

 Deze bronnen en vele andere onderzoeken tonen aan dat de aantrekkelijkheid van een persoon zeker invloed kan hebben op de besluitvorming binnen organisaties, zowel op het gebied van werving en selectie als op andere aspecten van personeelsbeleid.

Nu valt over smaak niet te twisten. Definieer mooi. Wat de één onoverkomelijk lelijk vind is voor de ander juist woest aantrekkelijk. AOZ is echter niet onderhevig aan hormonen, een onderbewustzijn of brainwaves en daarom ten alle tijden objectief.

Vertrouwen op basis van feiten. Voor een langdurige (werk)relatie.  

Op 04-04-2024 door Aad Schalke

 




Logo AchtergrondOnderzoek.nl
Logo AchtergrondOnderzoek.nl

Eenmalig persoonsinformatie opvragen? Klik hieronder op de buttons.







Mochten er nog vragen zijn dan kun je contact met ons opnemen op telefoonnummer 076 74 10 100 of via onze contactpagina.